Nedávno jsem se svým kamarádem a kamarádkou navštívila Retro Auto Muzeum ve Strnadicích - je to mezi Benešovem a Sedlčany. Vybudoval ho za 12 let syn mé kamarádky, který je od dětství fanda do aut a má autodílnu. Sám si postavil auto a získal od policie homologaci, takže s ním může jezdit po silnicích. Celé muzeum je jeho koníček, všechno, co vydělal ve své autodílně, utratil za budování muzea.
Koupil nevyužívaný kravín, který musel celý vyklidit, všechno tam po kravách zůstalo. Pomáhalo mu v tom několik kamarádů a hlavně jeho táta, který odešel do důchodu a měl na to čas.
Muzeum je otevřené asi 3 roky. Nejsou tam jen auta, vyráběná od roku 1948 do roku 1989 ve všech státech bývalého východního bloku, ale také je to vlastně výlet do minulosti, jak se tenkrát žilo. Hned ve vstupní hale uvidíme i píchačky, dobový bufet (kde si můžete dát sekanou nebo párek a pivo, jak bývalo zvykem), tabuli cti (tam jsou uvedeni ti, kteří nezištně pomáhali s budováním muzea), závodní jídelnu, atp...
Při vstupu dostane každý návštěvník plánek muzea, kde jsou zakreslena všechna auta a jejich značky – zatím seznam končí číslem 166. Většina aut má ceduli s podrobným popisem, kdy a kde se auto vyrábělo, v jakém stavu ho majitel muzea získal a potom opravil, také tam jsou různé rarity jako Škoda 1000 MB pouze dvoudvéřová, Tuzexová auta, mnoho motorek, tramvaj z roku 1962, raritní auta jako Tatra Beta, Škoda Trekka Octavia 1968 vyráběná ze škodováckých dílů na Novém Zélandě. Podrobně je to vysvětleno v popisu auta v muzeu – nebylo možné celá auta vyrobená tady dopravovat tam, tak se zástupce Škodovky dohodl s firmou na Novém Zélandě o dodávání dílů a montování tam. Auto tam bylo velmi oblíbené u farmářů. Všechna auta jsou opravená a pojízdná.
Do doby našeho mládí nebo i dětství se dostaneme v expozici, která se jmenuje „Od zavinovačky k sametu“, kde si např. připomeneme, jak jsme jezdili na dovolenou pod stan, svépomocí opravovali auta, lyžovali, stavěli svépomocí atd. Všechny věci jsou originály, jako např. sedačky z lanovky z Krkonoš, stará rolba - to mu pomohla sehnat jeho sestra, která tam měla penzion. V této hale je také komplexně vybavená služebna VB s příslušnou technikou. Celá řada škodovek 1203 od sanitky až po pohřební vůz.
Majitel uvádí mnoho informací. Zaujala mě velká tabulka, která obsahuje seznam všech typů vystavených aut od roku 1957 do 1988, u každého roku výroby jsou uvedena auta v tom roce vyráběná, průměrný plat v tom roce a cena každého auta. Také jsou tam uvedena některá auta prodávaná v Tuzexu - Trabant, Wartburg a Škoda - jejich ceny v TK (tuzexové koruny).
Ze začátku po otevření muzea bylo návštěvníkům umožněno podívat se dovnitř aut, i si do nich sednout, ale majitel od toho musel ustoupit, protože návštěvníci auta poškozovali, ulamovali různé součástky.
Muzeum je otevřené ještě do konce října o víkendech. Přes zimu je muzeum zavřené. Jsou to obrovské prostory a to se nedá vytopit. Otevřené bude zase o víkendech asi od poloviny dubna a během května, denně bude otevřeno červen – září.
Hodně aut je venku jenom pod střechami, majitel plánuje výstavbu další haly.
Přesné informace najdete na www.retroautomuzeum.com, email: retroautomuzeum@gmail.com.
Do muzea je možné se dopravit vlakem do Benešova a odtamtud autobusem 454 nebo 459. Stanice je blízko muzea.
Adresa: Strnadice 27, 257 53 Vrchotovy Janovice.
Hodně jsem fotila a snažila jsem se vybrat to nejzajímavější a doplnit fotky poznámkami. Informace jsem čerpala z výkladu při prohlídce muzea a informačních letáků.