Před nedávnem jsem prostřednictvím inzerce nabídla k odkoupení starožitný rodinný šperk. K prodeji jsem nebyla pevně rozhodnutá, spíš mě zajímalo jakou nejvyšší cenovou nabídku mohu získat. Zpětná reakce byla rychlá, komunikace probíhala v angličtině. První zájemce s cenovou nabídkou přislíbil zorganizování kurýra, který měl u mě zboží vyzvednout a bezodkladně dát pokyn k platbě PayPal. Nepřijatelné podmíny. Další kupující požadoval doručení do kanceláře v Rumburku po platbě předem prostřednictvím dánské banky. Projevila jsem zájem a ještě ten den přišla zpráva z banky o odeslání peněz na můj účet s dlouhými pokyny, jak mám dále postupovat. Jako bonus byla připojena fotografie důvěryhodně vyhlížejícího pohledného bankovního úředníka, který k dokončení převodu peněz požadoval podací číslo zásilky, ID transakce, ZMP, jméno příjemce, zemi odesílatele, IBAN, a už nevím co ještě, a to vše s ubezpečením, že tato opatření používají k ochraně zájmů prodávajícího i kupujícího a ke snížení výskytu podvodných aktivit on-line. Ve finále se můj původní záměr prodat cennost změnil v korespondenční kurz angličtiny.
Dávno zapomenutá zkušenost s prodejem šperku se mi vybavila ve chvíli, kdy mě prostřednictvím e-mailu oslovila zájemkyně o zboží, které jsem letos v prosinci nabídla ke koupi na bazaru. Před případnými riziky obchodu varuje zprostředkovatel větou: „ Pozor, neexistuje nic jako Bazoš platba nebo Bazoš kurýr. Nikdy nesdělujte číslo Vaší karty s tím, že dostanete zaplaceno na tuto kartu!!!“ Dobrých rad a upozornění není nikdy dost.
Otevřela jsem e-mail, kde na profilové fotografii byla sympatická usmívající mladá dvojice a paní Kristýna psala:
Od: Kristýna Winklerová <winklerova83@seznam.cz>
Datum: 14. 12. 2022 16:06:55
Předmět: Re: Bazos.cz - odpoved na inzerat
Jsеm se vším spоkоjеná a rádа bych si to kоuрilа, аle prоtožе bydlím v Znojmo, nemоhu si to vyzvеdnоut оsоbně. Čаstо všаk dоstávám zаsilкy a uzаvírám оbchоdy pоuzе prоstřednictvím služby Zаsilкоvna Bezpečná рlаtba. Službа vystupuje jako ruсitel trаnsаксe. Vytvоřím smlоuvu a zарlаtím, poté trаnsаксi potvrdíte a рlаtbа je připsánа na váš účеt a doručit zboží na nejbližší výdejní místo Zasilkovny a uvést číslo objednávky. Nарište mi své jméno, příjmení a číslo mоbilního tеlefonu a já uzаvřu dоhodu. Zde je nаvоd, jaк to fungujе.
14. 12. 2022, 18:56 Kristýna Winklerová winklerova83@seznam.cz:
Re: Bazos.cz - odpoved na inzerat
Nyní jsem zadala objednávku na dodání a zaplatila, včetně poplatků za dodání. Měli byste obdržet oznámení, prosím, přijměte objednávku a platba bude připsána na váš účet. Adresa pro doručení je uvedena v objednávce а prosím, smažte svůj inzerát.
Nevím, co by následovalo po kliknutí na tlačítko, ale dokáži si domyslet jaké údaje zmíněný formulář vyžadoval. Platnost potvrzení prodeje na objednávku V778P20J po 12 hodinách vypršela a v mé e-mailové korespondenci již neexistuje. Mám jen fotografii, kterou jsem pořídila na základě podezření na podvod i když přiložená informace Zásilkovny o bezpečné platbě působila věrohodně.
Přestože jsem v pokročilém věku, na internet jsem nezanevřela navzdory několika nepříjemným zkušenostem. Nákupy z pohodlí domova mají své výhody, což jsem ocenila po operaci, která mi na několik měsíců znemožnila návštěvy kamenných obchodů, a tak většinu letošních vánočních dárků Ježíšek pořídil na internetu a bezproblémově doručovala Zásilkovna, jejíž pobočku mám přes ulici.
(Omluvte prosím špatnou kvalitu fotografií)