Nejspolehlivější řidič? Žena středního či vyššího věku, která jezdí od mládí a často. Zpravidla tedy řídí zkušeně, ale ne příliš rychle a agresivně. Nemá k tomu důvod. Na silnici nesoupeří, nezávodí, potřebuje se pouze přepravit bezpečně z místa na místo.
„Kritika žen za volantem opravdu není na místě, mnohdy jsou ženy lepší řidičky než pánové. Nezávodí, když je předjede horší auto, je jim to jedno, mají nadhled,“ uvedl dopravní psycholog Karel Havlík.
Právě nahlížení na ženy za volantem je ovšem jev, který naznačuje, jak hodně se společnost mění tím, že se ženy emancipovaly a navíc se dožívají vysokého věku v lepší zdravotní kondici než muži. Současná nejstarší generace žen měla mezi sebou v mládí řidiček velmi málo. Jejich dcery se už řízení věnovaly častěji, ale problémem bylo, že v rodině bývalo jen jedno auto a málokterý muž chtěl svou vymazlenou škodovku nebo žigulíka manželce půjčovat. Vnučky dnešních seniorek ovšem považují řízení auta za nejpřirozenější věc na světě. Mnohé mladé ženy si nedovedou představit, že by zvládaly nákupy a přesuny dětí do škol a kroužků bez auta. Řidičské průkazy si zpravidla dělají hned po dosažení dospělosti, takže se dá předpokládat, že ve vyšším věku z nich budou velmi zkušené šoférky.
Podle statistik dopravní policie ženy způsobily v letech 1993 až 2012 pouze sedmnáct procent dopravních nehod, které se staly na území České republiky, zbytek, tedy většina, připadla za vinu mužům. Číslo týkající se bourajících žen se každý rok lehce zvyšuje, což je ovšem dáno tím, že žen řidiček přibývá. Ovšem pozor, přibývá jich tak výrazně, že se jejich počet s muži řidiči téměř srovnává. Řidičský průkaz vlastní okolo padesáti šesti procent českých mužů a čtyřicet čtyři procent českých žen. Takže pořád je počet nehod, které mají na svědomí ženy, výrazně nižší.
Společnost Besip na toto téma provedla studii, jejímž závěrem je zjištění, že existují i takzvané typické mužské a typické ženské nehody. „Ženy nadprůměrně často bourají na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení situace, ale méně porušují dopravní předpisy,“ uvedli autoři studie. Muži podle ní naopak častěji bourají při předjíždění, v zatáčkách, kvůli vysoké rychlosti a agresivnímu způsobu jízdy.
Častější jsou také u žen drobné nehody způsobené špatným parkováním. Je to zvláštní, ale právě parkování je úkon, který dámy řidičky v různých anketách často zmiňují jako nejnáročnější, a to i ty, jimž jejichž moderní auta na palubní desce zobrazují, co se děje v prostoru za nimi.
Psycholog Karel Havlík, který se tématem dopravní bezpečnosti zabývá desítky let, má ještě jeden zajímavý poznatek. Tvrdí, že profesionální řidičky jsou mnohem spolehlivější než profesionální řidiči muži. Firmy, které svěří svůj vozový park ženám, zaznamenávají mnohem méně nehod a malérů, což se týká i městských dopravních podniků, které mají dobré zkušenosti s ženami řídícími tramvaje, autobusy, trolejbusy.
Už nyní však odborníci na problémy spojené s dopravou mluví o tom, že se situace bude proměňovat v souvislosti s tím, jak společnost stárne. Až současné ženy středního věku zestárnou, budou nadále běžně používat auta, dokud jim to zdravotní stav dovolí. Podle expertů je to dobrá zpráva, protože půjde o ženy zkušené, rozvážné, tedy protipól mladých mužů, kteří mají řidičáky krátkou dobu, ale už se chovají, jako by na silnicích byli sami. Každopádně se zřejmě v budoucnu citelně sníží v současné době velmi vysoký počet seniorek, které neumějí řídit auta, jsou kvůli tomu odkázány na pomoc příbuzných a velmi jim to komplikuje život.
Stará dáma, která zkušeně, ale opatrně manévruje svým malým autíčkem v hustém městském provozu nebo v něm brázdí silnice vedoucí do hor, zřejmě bude čím dál častějším jevem.
A pak možná ubude i vtipů týkajících se žen řidiček. Nové vznikat nebudou. Ženy totiž nebudou dávat příčiny k jejich vzniku. Žádný pán si nedovolí na toto téma žertovat. Protože dnešní agresivní vládci silnic zestárnou, onemocní a budou rádi, že je jejich drahé polovičky v klidu, bezpečně přepraví k lékaři.